Zwemtechniek verbeteren: de onderwaterfase

Verbeter je zwemtechniek van de onderwaterfase.

De onderwaterfase is een onderdeel waar je als zwemmer niet omheen kunt. Na elk keerpunt en na de start is er een onderwaterfase. Niet voor elke zwemmer is deze even lang. Iedereen heeft voor zichzelf een optimale lengte van de onderwaterfase maar er zijn wel een aantal tips die gelden voor alle zwemmers.zwemtechniek

Stroomlijn

Er is geen zwemmer die nog nooit het volgende advies heeft gekregen: “Let op je stroomlijn”. Maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Een goede stroomlijn houdt in dat je met zo weinig mogelijk weerstand door het water gaat. Je maakt je zelf zo “gestroomlijnd” mogelijk. Je handen liggen op elkaar. Je armen zijn helemaal gestrekt waarbij je bovenarmen je oren aanraken. Een goede stroomlijn is dus ook dat je hoofd goed tussen je armen zit. Verder is je lichaam helemaal gestrekt. Denk hierbij ook aan je voeten!

Timing

Begin nooit meteen na de afzet met je vlinderkicks of slag onder water bij de schoolslag. Na de afzet van een start of keerpunt heb je namelijk de hoogste snelheid. Door meteen te beginnen met kicks of een slag onderwater rem je sowieso af. Wacht dus heel even tot het moment waarop je snelheid gaat zwemtechniekverliezen. Dan pas begin je!

Vlinderkicks

Zorg voor een goed ritme in de kicks en maak de beweging niet te groot. Hoeveel kicks je wilt doen, hangt af van hoe goed je er in bent. Ben je heel goed in de kicks en ga je hiermee sneller dan met “gewoon zwemmen”, dan is het verstandig om elke keer 15 meter onder water te zwemmen. Als je minder goede kicks hebt, is 15 meter onder water zwemmen natuurlijk niet handig. Doe dan kicks totdat je nog net boven je zwemsnelheid zit en begin dan met zwemmen. Als je niet zulke goede kicks hebt, wil je ze natuurlijk wel oefenen zodat je er misschien wel heel goed in wordt. Probeer dan ook in de training altijd vlinderkicks te maken na je afzet!

Slag onder water

Een goede slag onder water kan veel voordeel opleveren. Zorg altijd voor een goede stroomlijn! Je stroomlijnt niet alleen als je handen op elkaar zijn maar eigenlijk altijd. Zoals hierboven beschreven betekent stroomlijnen eigenlijk met zo min mogelijk weerstand door het water gaan. Probeer ook zwemtechniektijdens de arm doorhaal bij de slag onder water zo recht mogelijk te blijven. Je rug blijft recht en je tenen zijn gestrekt. Ook als je armen weer naar voren gaan, blijft je zo gestrekt mogelijk.

In de training

In de wedstrijd willen het allemaal perfect doen. Maar dat kan alleen als je iets al heel vaak hebt geoefend. Daarom train je. Zorg er dan ook voor dat je in de training precies doet wat je in de wedstrijd wilt doen. Na elke afzet en na elke duik maak je een goede onderwaterfase zodat het in de wedstrijd goed gaat en je er zelfs niet meer over hoeft na te denken.

Ook als je moe wordt…

Het is zo moeilijk maar wel heel belangrijk! Na een uur zwemmen in de training gaat het allemaal niet zo makkelijk meer maar probeer toch elke keer een goede onderwaterfase te maken. En lukt het niet om na elk keerpunt goede vlinderkicks te maken? Zorg dan in ieder geval voor een goede stroomlijn. Ook in de wedstrijd is het lastig om goede onderwaterfases te maken in het laatste deel van de race. Weet dat dit ook voor de concurrentie geldt en je hier dus makkelijker een voorsprong kunt nemen!

Wil jij je onderwaterfase verbeteren? Tijdens de volgende clinics wordt er aandacht besteed aan de onderwaterfase:

 

 

Categories: Nieuws