Wanneer zwem je welke afstand?

Na afloop van onze clinics is er altijd tijd en ruimte voor het stellen van vragen. Een vraag die ons meerdere keren gesteld is, is: “Hoe bepaal ik welke afstanden ik ga zwemmen op welke wedstrijd?”.

Niet altijd valt er wat te kiezen. Soms heeft je trainer al voor jou besloten en soms doe je wat het beste is voor je club. Af en toe moet je juist een combinatie van afstanden doen om bijvoorbeeld in aanmerking te komen voor een klassements-prijs. Ook dan is de keuze vaak wat makkelijker.

Maar vaak genoeg zijn er zoveel mogelijkheden dat het maken van een keuze tussen alle verschillende slagen en afstanden best moeilijk is. Hieronder een aantal tips je helpen bij het kiezen!

De keuze voor slagen en afstanden hangt erg af van wat voor soort wedstrijd het is. Zwem je voor je club en wil je zoveel mogelijk punten binnenhalen? Overleg dan met je trainer wat het beste is. Is het een limietwedstrijd en wil je nog een limiet halen voor bijvoorbeeld een regiokampioenschap of NJJK? Zwem dan de afstand waarop jij denkt dat dit haalbaar is. Is het een limietwedstrijd en heb je al je limieten al? Dan kun je bijvoorbeeld een afstand kiezen die meer voor het trainen van jouw beste afstand is. Is 100 rug jouw belangrijkste afstand? Kies dan ook eens voor de 200 of 50 rug!

Deze tip hoort een beetje bij de vorige. Denk goed na over wat jij wilt bereiken met het zwemmen van een bepaalde race? Is het meer een training? Wil je een limiet halen? Heb je gewoon zin om eens iets anders te doen? En houdt daarbij ook in je achterhoofd welke afstanden je op andere toekomstige wedstrijden gaat zwemmen.

Stel dat jij dit seizoen keihard wil zwemmen op de 200 meter schoolslag op een bepaalde wedstrijd. Dan is het handig dat je deze 200 schoolslag al een paar keer geoefend hebt voor het moment supreme. Dan weet je hoe het zit met de race indeling en wat je kunt verbeteren om nog harder te gaan op dat hele belangrijke moment. Maar zwem niet alleen maar 200 schoolslag. Voeg ook eens een 50 of 100 meter schoolslag aan je programma toe om te leren omgaan met een hogere race-snelheid.

Soms wordt het een beetje vergeten maar het allerbelangrijkste aan zwemmen is dat je het leuk vindt! Kies dus ook eens voor een afstand die je eigenlijk heel leuk vindt maar misschien minder goed in bent. Of voor een afstand die je al een tijdje niet hebt gezwommen. Ook van deze races kun je leren en je hebt er in ieder geval plezier in gehad!

Heb je zelf iets te zeggen over het aantal afstanden dat je zwemt? Denk dan weer goed na over wat je doel is! Wil jij een limiet zwemmen voor de NJJK op de 100 vlinder? Zwem dan niet eerst ook nog de 100 school, 400 wissel en 200 vrij. Dikke kans dat je dan nog zit uit te puffen van deze races terwijl je aan de start van de voor jou belangrijke 100 vlinder staat.

Is het doel van de wedstrijd meer een trainingsdoel? Dan is het geen probleem om veel afstanden te zwemmen en dat er weinig tijd zit tussen deze afstanden.

Om niet voor verrassingen te komen te staan, is het handig dat je goed naar het programma kijkt voordat je op geeft wat je wilt gaan racen. Je kunt wel bedenken dat je 200 vrij en 200 school wilt zwemmen maar als dit erg dicht op elkaar zit, kun je wellicht beter voor een andere combi kiezen. Of misschien wil je juist veel races dicht op elkaar zwemmen…

We hopen dat deze tips je een beetje helpen! Als kleine laatste tip: weet je het niet, overleg dan met je trainer of iemand anders die er verstand van heeft. Samen weet je altijd meer!

Categories: Geen categorie, Nieuws