Tip van Inge: hoe blijf je gefocust?

Je kent ze wel. De wedstrijden die uren duren. Je hebt ingezwommen om 8.00 uur ’s ochtend maar jouw race staat pas om 10.30 uur op het programma. Hoe kun je er dan voor zorgen dat je toch optimaal gefocust bent voor jouw race?

Warming up 2.0

Je presteert het beste als je lichaam klaar is voor topprestaties. Dat is het niet als je net 2 uur in een warm zwembad op een bankje hebt gezeten. Zorg er dus voor dat je vlak voor je race je lichaam nog even wakker schut. Je kunt nog een keer kort inzwemmen en wat sprintjes doen maar ook kun je op het land je hartslag omhoog brengen. Doe bijvoorbeeld wat buik- en rugspier oefeningen, maak wat sprongetjes en doe een reactiespelletje met een van je teamgenoten.

Denk aan je race

Kun jij op dit moment het gevoel oproepen dat je hebt vlak voordat je het water in duikt voor een race? Denk maar eens terug aan het moment voor een belangrijke wedstrijd. Visualiseer hoe je je volgende race aan gaat pakken en wat je aandachtspunten zijn. Gaat je hart al sneller kloppen en voel je de adrenaline door je spieren lopen? Juist! Dat is precies wat je nodig hebt voor het leveren van een topprestatie. Denk dus vlak voor je race ook echt aan de race die komen gaat en je lichaam wordt vanzelf wakker!

Met nog een aantal belangrijke wedstrijden in het verschiet, hopen we dat jullie wat hebben aan deze twee tips!

Categories: Nieuws