Tijd om te racen – de race begint voor de start.

Het is alweer bijna oktober en dat betekent dat het wedstrijdseizoen is losgebarsten. Bijna elk weekend is er wel en wedstrijd en soms zijn er zelfs twee dagen wedstrijden. Superleuk natuurlijk maar je wilt ook het liefst elk weekend sneller zwemmen dan ooit tevoren. Maar hoe doe je dat?

Wij geven elke maand tips aan de hand van jullie vragen over racen in de wedstrijd. Deze maand beginnen we bij de wedstrijdvoorbereiding. Want wanneer begint je race eigenlijk? Is dat na het startsignaal? Als je op het blok stopt? Als je het zwembad binnenwandelt? Of al eerder?

Je race begint met een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is belangrijk om hard te zwemmen. Je lichaam is dan klaar om optimaal te presteren. Hieronder een aantal tips.

Wanneer moet ik mijn tas pakken?

Je tas pakken is best belangrijk. Want je wilt natuurlijk niet je wedstrijdpak vergeten. Of je bidon met drinken. En je wilt ook niet stressen omdat je je spullen nog moet pakken terwijl je bijna weg moet. Het is dus handig dat je al eerder gaat nadenken over wat je allemaal mee wilt nemen naar het zwembad. De avond van tevoren je tas inpakken is een goed idee. Zo heb je tijd om na te denken wat je mee wilt nemen en vergeet je minder snel iets!

Wat moet ik eten voor de wedstrijd?

We gaan dit nog vaker zeggen maar iedereen heeft zijn/haar eigen persoonlijke voorkeur. Sommige zwemmers zijn erg zenuwachtig en krijgen geen hap door hun keel. Heb je hier last van? Probeer dan bijvoorbeeld kwark. Soms is dat net wat makkelijker naar binnen te krijgen als je eigenlijk liever niets wil eten. Het is namelijk wel belangrijk dat je iets eet. Je gebruikt veel energie wanneer je een wedstrijd gaat zwemmen en dus heb je echt eten nodig.

De timing van je maaltijden is ook belangrijk. Probeer ongeveer 2 uur voor je race in ieder geval nog wat te eten. Een kwartier voor je in actie komt nog 4 boterhammen eten? Dat is niet zo handig. Voor je race maak je je lichaam namelijk klaar voor het leveren van een topprestatie. Om dit mogelijk te maken, moet er meer bloed naar je spieren gaan en gaat er minder bloed naar je organen. Als er op dat moment net 4 boterhammen in je maag zijn beland, wordt daar even niets mee gedaan en daardoor kun je misselijk worden!

Hoe kan ik het beste inzwemmen?

Dit verschilt heel erg per persoon en per race. Ook hier gaat het er weer om wat je fijn vindt. Een kort inzwemprogramma voor een korter nummer is een goede match maar zorg wel dat er dan echt wat snelheid in je inzwemprogramma zit. Zwem altijd wat banen in de slag die je straks gaat racen en doe ook wat keerpunten op snelheid. De kant van het bad ziet er in elk bad toch net even wat anders uit en door alvast wat keerpunten te oefenen tijdens het inzwemmen, kun je de afstand tot de muur in je race beter inschatten. Om niet voor verrassingen te komen te staan als je het startblok op klimt tijdens je race, oefen dan ook vast een of twee startjes.

Wat kan ik doen als ik lang moet wachten op mijn (volgende) race?

Als je echt lang moet wachten, kun je prima een boek lezen, muziek luisteren, een spelletje spelen op je tablet of telefoon (of met je teamgenoten) of even gezellig kletsen. Doe iets wat je leuk vindt maar focus je wel op tijd weer op je volgende race.

Als je een tijdje hebt stilgezeten, is het belangrijk om je hartslag weer wat hoger te krijgen en je spieren los te maken voordat je race begint. Je kunt een korte warming-up op het land doen of nog een tweede keer inzwemmen (als er hier mogelijkheden voor zijn).

Denk ook alvast weer even aan hoe je je race gaat aanpakken. Wil je hard van start of juist iets rustiger? In welk ritme ga je ademen? En hoe lang zwem je onder water na de start?

Ik ben soms erg zenuwachtig en kan daardoor niet goed meer zwemmen in de wedstrijd. Wat kan ik hiertegen doen?

Wat handig is, is dat je alvast van tevoren een strategie bedenkt om je zenuwen aan te pakken. Wat ga je doen als je voelt dat je zenuwachtig wordt? Je kunt bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen om rustig te worden. Ook kun je aan iets anders denken door afleiding te zoeken. Maak een praatje met je teamgenoot of luister je favo muziek. Wat ook kan helpen is dat je weet dat alle toppers ook zenuwachtig zijn. Alle zwemmers in een Olympische finale hebben last van zenuwen. Zenuwen zorgen er dus niet per definitie voor dat je slecht zwemt en alleen die gedachte kan je al helpen om je zenuwen los te laten.

Wil jij nog meer weten over de voorbereiding op een wedstrijd of heb je een vraag over een ander onderdeel van de race? Stuur dan een mailtje naar inge@uswim.nl en we nemen je vraag mee in een volgend artikel!

 

 

 

 

Categories: Nieuws