To swim or not to swim?

To swim or not to swim? That’s the question…

Wat doe jij deze zomervakantie? Neem je helemaal vrij van zwemmen? Zwem je af en toe zelf een paar baantjes? Of ga je een andere sport doen?

Conditie op peil houden

Als je een aantal weken niet zwemt, gaat je (zwem)conditie achteruit. Dit zie je vaak ook terug in de resultaten van de eerste wedstrijden van het seizoen. Je kunt er dus voor kiezen om af en toe nog eens lekker wat baantjes te trekken en zo een betere start van het nieuwe seizoen te maken.

Je lichaam rust geven

Je kunt er ook voor kiezen om echt een tijd helemaal niet te zwemmen. Je conditie gaat achteruit en als je weer begint met zwemmen is je watergevoel volledig weg. Daarentegen heeft je lichaam wel goed rust gehad. Vaak heb je ook weer enorm veel zin om te gaan trainen, juist omdat je dit zo lang niet hebt gedaan.

 

Open water zwemmen

De trainingen bij de club zijn gestopt maar het open water zwemseizoen is wel volledig losgebarsten. Elke week kun je op een andere plek in Nederland in het buiten water zwemmen. Dit is altijd erg gezellig en bovendien ook een goede manier om toch nog lekker te kunnen zwemmen.

Een andere sport

Als je toch wilt sporten maar even niet wilt zwemmen, kun je natuurlijk gewoon een andere sport doen. Veel sportverenigingen hebben vakantie dus je zult vaak wel zelf iets moeten bedenken. Het is ook erg leuk om met een vriend, vriendin, je broertje, zusje of gezellig met paps of mams iets actiefs te gaan doen. Voorbeelden van sporten die je gemakkelijk kunt doen zijn hardlopen, fietsen of skeeleren.

Wat doen de toppers?

Landtraining

 

De meeste topzwemmers in Nederland nemen 2 à 3 weken vakantie. In deze vakantie doen sommige helemaal niets maar andere zwemmers blijven landtraining doen. Landtraining bestaat vaak uit een combinatie van oefeningen voor de flexibiliteit, buik- en rugspieren en de core. Deze training duurt niet zo lang (maximaal 30 minuutjes) en wordt een aantal keer in de week, thuis gedaan. Het doen van landtraining kan ervoor zorgen dat je bij de start van het seizoen minder gevoelig bent voor blessures.

In het buitenland nemen zwemmers vaak minder lang vakantie. Soms wordt er zelfs helemaal geen vakantie genomen en anders maar een weekje. In Nederland wordt het idee ondersteund dat je lichaam af en toe ook echt rust nodig heeft. Vooral als je normaal gesproken 30 uur in de week traint!

Wat doe jij?

En wat ga jij doen deze vakantie? Ons advies is het volgende: doe waar je je goed bij voelt! Het is echt geen probleem om een aantal weken niet te zwemmen. Het is ook geen probleem om wel te zwemmen. Het allerbelangrijkste is dat jij je goed voelt bij wat je doet. Op deze manier zul je het nieuwe seizoen vol energie ingaan en zwem je binnen de kortste keren je pr’s aan flarden.

 

Categories: Geen categorie