Tips & tricks om het opstarten makkelijker te maken!

Hoe lang heb jij niet kunnen zwemmen?


Tip 1: Bouw op.

Hoewel je lang niet (of weinig) hebt gezwommen, is het verstandig niet als een dolle te water te gaan. Begin met rustige duursetjes en bouw dit op naar setjes die wat harder gezwommen kunnen worden. Ook de gezwommen afstand tijdens de training en de lengte van de setjes bouw je op.


Tip 2: Techniek is de basis.

Het is ons motto en dat zie je terug in onze trainingen maar wij vinden echt dat techniek de basis is om hard te kunnen zwemmen. Doe dus in het begin veel techniek oefeningen en pas je aandachtspunten toe in de rustige duursetjes. Als coach is het belangrijk om te kijken of je zwemmers niet met een te slechte techniek gaan zwemmen omdat ze moe worden. Is dit het geval, kies er dan bijvoorbeeld voor om een stukje in een andere slag te zwemmen of doe een benensetje. Het is logisch dat de techniek achteruit gaat als een zwemmer moe wordt maar laat deze techniek er niet in "slijten". Het afleren van een verkeerde beweging is een flinke uitdaging!


Tip 3: Luister naar je lichaam.

Ook al ben je nog zo gedoseerd aan het opbouwen, het kan zijn dat je ergens last van krijgt. Met zwemmen maak je veel dezelfde bewegingen en door de herhalingen kun je last krijgen van jouw zwakke punten. Zorg ervoor dat "last" geen pijn wordt! Een training een klein beetje irritatie in je schouder is nog geen ramp maar heb je hier de volgende training weer last van, geef het dan aan! Je trainer kan dan wellicht een alternatief programma voor jou bedenken.


Tip 4: Verander je eetpatroon.

Meer sporten = meer eten.

Maar wat kun je het beste eten en wanneer? Het antwoord op deze vraag is voor iedereen anders. Het is wel zo dat sporters over het algemeen genoeg eiwitten, koolhydraten en vetten binnen horen te krijgen. Deze zijn belangrijk voor het opbouwen van spieren en natuurlijk je herstel. Heb je vragen over voeding? Onze voedingscoach Maud helpt je verder! Ook tijdens het webinar van 2 juni is er ruimte om vragen te stellen.


Tip 5: Vergeet de landtraining niet.

Veel zwemmers hebben tijdens de lockdown een alternatieve training op het land gedaan. Als het goed is, heb je daar nu veel profijt van. Probeer, ook nu je meer zwemt, een aantal keer per week een landtraining te doen. Doe hierin oefeningen voor je buik, benen, core, rug maar werk vooral aan de mobiliteit en flexibiliteit. Door meer trainen, ontwikkel je meer spieren maar het is wel super belangrijk dat spieren en gewrichten soepel blijven.


Met deze tips moet het goed komen en zwem jij binnenkort weer de tegels uit het bad!



61 keer bekeken0 reacties