Hoe kun je snel je onderwaterfase verbeteren?

De onderwaterfase is het stuk wat je onder water zwemt na de start of na een keerpunt. Deze mag maximaal 15 meter lang zijn. Dit is zo omdat je met onder water zwemmen een hogere snelheid kan halen dan met gewoon zwemmen. Huh?

Ja echt! Onder
water zwemmen kan sneller zijn dan zwemmen aan het wateroppervlak. Maar dan moet je dit wel op de juiste manier doen…

Daarom hebben we 3 tips voor jou op een rijtje gezet:

1. Stroomlijn

Het allerbelangrijkste bij zwemmen (zowel onder als boven water) is dat je weinig weerstand hebt. Dit kun je bereiken door zo goed mogelijk te stroomlijnen. Bij een goede stroomlijn zijn je handen op elkaar en je bovenarmen tegen je oren aangedrukt. Dit doe je meteen vanaf de afzet en pas vlak voordat je begint te zwemmen, laat je de stroomlijn los.

Om ervoor te zorgen dat dit in de wedstrijd vanzelf gaat, is het zaak deze stroomlijn zo vaak mogelijk te oefenen. Dus na elke start, keerpunt en afzet in de training. Ook kun je tijdens oefeningen tijdens de landtraining proberen zo goed mogelijk te stroomlijnen.

2. Diepte

Wat is nou de ideale diepte om onder water te zwemmen? Ongeveer een meter onder het water oppervlak. Dit is zo omdat je op deze diepte het minste weerstand hebt. Na je start is dit vrij makkelijk te realiseren maar na een keerpunt of afzet, moet je er dus voor zorgen dat je best wat diepte creëert. Probeer daarom als je afzet al in de juiste richting te gaan.

3. Ritme

Zorg voor een lekker ritme in je vlinder-beenslag onder water. Door een goed ritme aan te houden, kom je minder snel naar boven “drijven” en is je beenslag kleiner. Bij een te grote beenslag worden de knieën vaak teveel gebogen en ook dat zorgt weer voor extra weerstand.

Ben je geïnteresseerd in meer tips en tricks? Vanaf half juni start in Rotterdam de techniek academie skills. Skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om een snelle tijd neer te zetten maar die niet per se zwemmen zijn. Het gaat hier dus om de start, keerpunten, finish en de onderwaterfases.

Categories: Geen categorie, Nieuws