Hatsjoeee…

hatsjie De festiviteiten van december zijn achter de rug, de belangrijke wedstrijden van 2017 zitten er op en het is tijd om een goede basis te leggen voor de rest van het seizoen. Maar buiten is het lang donker en het weer zit ook niet mee. Dit maakt januari een lastige maand is om je gezondheid optimaal te houden.

 

Wat kun jij doen om niet ziek te worden? En kun je eigelijk wel trainen met een verkoudheid? Hier een paar tips die jou helpen fit te blijven en anders zo snel mogelijk weer fit te worden!

 

Tip 1. Voorkomen is beter dan genezen.

Soms voel je je een dagje wat minder goed en denk je bij jezelf: “ik zou best wel eens ziek kunnen worden”. Luister naar dit gevoel en trap op de rem! Vertel je trainer en ouders hoe je je voelt zodat ook zij hier mee rekening kunnen houden. Een training overslaan hoeft niet meteen maar misschien is het wel een idee om iets rustiger aan te doen.

 

Tip 2. Neem je rust.

Deze is eigenlijk altijd belangrijk maar nog meer in de winter. In januari is het tijd om een goede trainingsbasis te leggen voor de rest van het seizoen en in de weekenden staan er toch wedstrijden op het programma. Dit is een uitdagende combi!  Zorg er voor dat je alles goed op orde hebt, dat je op tijd naar bed kunt gaan en dat je geen stress op andere gebieden ervaart (school bijvoorbeeld…). Probeer goed te plannen en maak er een gewoonte van om lekker vroeg naar bed te gaan.

 

Tip 3. Zwem niet met koorts.

Zwemmen met koorts is echt een “no go”. Koorts is een signaal van je lichaam dat er iets aan zwem niet met koortsde hand is. Negeer dit niet. Niet alleen word jij geen betere zwemmer van zwemmen met koorts, je lichaam kan ook niet herstellen. Zo wordt je verkoudheid een griep, je griep nog erger en duurt het langer voordat je weer topfit bent. Check dus regelmatig of je koorts hebt als je je niet fit voelt.

 

Tip 4. Wat te doen bij een verkoudheid?

Je proest er op los maar echt ziek ben je ook niet. Ga je wel of niet trainen of een wedstrijd zwemmen? Dit is volledig aan jou! Een slechte keuze is er eigenlijk niet want jij bent de enige die voelt wat jij voelt. Je zult er niet langzamer van gaan zwemmen omdat je een keer een training overslaat. Ook niet sneller trouwens… Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wat je doet maar je moet je er wel goed bij voelen. Soms voel je je na een stukje zwemmen met een verkoudheid weer wat opgeknapt maar soms ook juist niet. Luister naar je gevoel!

 

Tip 5. Wacht tot je beter bent met…

Jezelf uitputten! Na een griepje voel je vaak zelf wel wanneer het weer de goede kant op gaat. En dan is best lekker om weer even het water in te duiken. Dat is ook prima maar wacht wel met zware sets tot je echt weer helemaal fit bent. Je wilt niet dat je blijft kwakkelen en minder snel herstelt.

 

Tip 6. Geloof in jezelf.

Deze tip geldt vooral voor de wedstrijd. Heb je besloten dat je toch een wedstrijd gaat zwemmen ook al ben je niet fit? Geloof dan in je eigen kunnen. Ook met een verkoudheid kun jij hard zwemmen! Je voelt je inderdaad niet top maar je lichaam is tot meer in staat dan dat je denkt. Door al die trainingen is het klaargestoomd voor het leveren van topprestaties en dit vergeet je lichaam echt niet zo snel. Het kan dus best zo zijn dat je jezelf verbaasd en dingen laat zien die je niet voor mogelijk had gehouden (al helemaal niet met een verkoudheid). De enige voorwaarde is dan wel dat je er ook echt voor gaat. Als je van tevoren denkt dat het toch niets gaat worden, dan wordt het ook niets. Als je er voor gaat, no matter what, dan kun je jezelf best eens flink verbazen!

 

 

Categories: Geen categorie