De start

 

Een goed begin is het halve werk. Dat klinkt cliché, het is misschien zelfs cliché maar het is wel waar!

Dive in one hole

We hebben het al gehad over wat je zoal kunt doen in aanloop naar je race (Lees dit hier) maar nu gaan we het hebben over het proces na het startsignaal. Je duik is erg belangrijk. Bij een goede start, ben je snel van het blok, vlieg je ver door de lucht en schiet je mooi door onder water.

Vooral over dat doorschieten, gaan we het nu hebben. Om goed door te schieten heb je een “dive in one hole” nodig. Dit betekent dat je in 1 gat duikt. Je voeten gaan daarbij door hetzelfde gat als je armen en romp het water in. Je maakt hierbij bijna geen spetters. Maar hoe die je dit nu?

Duw je heupen naar beneden

Als je je heupen een klein beetje naar beneden duwt, volgen je benen je lichaam mooi en duik je in 1 gat. Omdat de start erg snel gaat, is het timen van deze beweging best lastig. Je kunt dit oefenen door eerst gewoon van de kant af te duiken. Als dit goed gaat, ga je van het startblok en probeer je hetzelfde gevoel te krijgen.

Armen wijzen naar de overkant

Tijdens de duik, komen je handen als eerste in het water. Je lichaam volgt je handen. Wijzen je handen naar beneden tijdens je duik, dan schiet je naar de bodem. Laat daarom je armen tijdens je vluchtfase zo lang mogelijk naar de overkant wijzen. Wees niet bang dat je plat op het water komt, want (bijna) iedereen buigt echt wel op tijd af om netje in het water te komen.

Stroomlijn

Daar is ie weer: de stroomlijn! Houd je handen op elkaar en je voeten bij elkaar als je in het water komt. Zorg er ook voor dat je hoofd tussen je armen zit en niet te hoog of te laag. Maar hoe weet je nou precies wat jij doet tijdens de start? Het gaat immers allemaal zo snel achter elkaar… Laat iemand een filmpje maken van jouw start!

Je voorste knie bepaalt de hoek waarmee je in het water komt

Say what? Dit is misschien een beetje een technisch verhaal maar hier komt het: Als je start met 1 been voor en 1 been achter, is het je voorste been dat grotendeels bepaalt hoe je in het water komt. Je knie en je enkel horen ongeveer op 1 lijn te zitten tijdens je afzet. Is je knie hoger? Dan duik je met een boogje en schiet je waarschijnlijk naar de bodem. Is je knie lager dan je enkel? Dan wordt

Knie & enkel op 1 lijn.
Armen wijzen naar de overkant.

een dive in 1 hole heel lastig en val je vaak plat op het water.

Maar hoe oefen je dit? Best simpel! Neem een plankje waar je altijd benen mee zwemt en laat iemand dit plankje voor je voorste been houden terwijl jij gaat duiken. Houd het plankje op dezelfde hoogte als je enkel van het voorste been.  Je probeert dan met je voorste knie het plankje aan te raken. Doe je dit erg hard, dan weet je dat je knie te diep zat. Raak je het plankje helemaal niet aan? Dan moet je nog iets dieper met je knie!

Train ze!

We hopen dat jullie weer wat hebben aan deze tips. Succes met oefenen en we horen het graag als er iets niet duidelijk is!

 

Categories: Geen categorie, Nieuws